How Dowtonesque!

Lämna en kommentar

september 26, 2012 av reifikation

En av höstens stora globala tv- och modesnackisar är utan tvekan tv-serien Downton Abbey. Tredje säsongen hade brittisk premiär härom veckan. Den svenska äger rum 3 november. I samband med den tredje säsongen öppnar även utställningen Dräkter från Downton den 5 oktober på Hallwylska museet i Stockholm. Seriens dräkter och miljöer har uppmärksammats en hel del och lämnar avtryck i modevärlden. Ralph Lauren har nyligen gått in som sponsor för PBS Masterpiece (som bland annat också producerar den brittiska versionen av Wallander med Kenneth Brannagh i huvudrollen). Inte helt överraskande då Lauren använde sig av Downton Abbeys ledmotiv vid New York Fashion Week i februari. Men Ralph Lauren är inte ensamma om att ha inspirerats av det tidiga 1900-talet och klassiskt brittiskt mode. Bland andra Burberry och Louis Vuitton (Marc Jacobs) tycks också ha inspirerats av serien,och både brittiska Vogue och Marie Claire har uppmärksammat de brittiska och edwardianska influenserna.

Susanna Buxton som designade kläderna för säsong 1 och 2 är Emmy-nominerad för sitt arbete. Själv menar hon att utmaningen med att arbeta med kostym handlar om att få kläderna att kännas självklara för respektive karaktär. Kläderna är en förlängning av karaktären, ett förtydligande av personligheten. Buxton är mer nöjd med de vardagliga kläderna än till exempel de uppmärksammade aftonklänningarna, just för att en lyckad vardagskostym inte sticker ut. Hon verkar eftersträva ett slags sömlöshet i sitt skapande. En lyckad kostym är trovärdig och drar fokus snarare till karaktären än till kläderna. Det är framförallt systrarna Crawleys kläder som uppmärksammats (och kanske framförallt Mary, spelad av Michelle Dockery). Buxton berättar att hon försökt framställa Mary som den mest modemedvetna, Edith (Laura Carmichael) som det bortglömda mellanbarnet som aldrig riktigt lyckas med sina kläder och Sybil (Jessica Findlay Brown) som den frigjorda bohemen. Den egna favoriten är Marys jaktdräkt från julspecialen 2011.

Marys jaktdräkt från julspecialen 2011, Susanna Buxtons personliga favorit.

Det finns en hel del ögonblick i Downton där karaktären speglas genom sin kostym. Ett av de tydligaste är när yngsta dottern Sybil i säsong 1 beställer en egenhändigt designad byxdress (unheard off!) till familjens och till viss del tjänstefolkets bestörtning. Den ende som verkar nöjd med situationen är hushållets chaufför – och sedermera Sybils make – Branson (Alex Leech), som roat iakttar spektaklet genom fönstret. För honom blir förstås Sybils självständighet och odamiga beteende ett kliv nedåt på klasstegen och närmare honom. Branson själv ses för övrigt enbart klädd i arbetsuniform och nästan alltid ”i sällskap” med familjens bil tills dess att Sybil tackar ja till hans frieri. I säsong 3 gör han också en stor poäng av att inte byta om till middagen eller utöka sin garderob trots att Sybil poängterar att de har råd. Branson menar att han inte vill förändra sig för att göra Sybils familj nöjd. Han går tillslut med på kompromissen att få Matthew Crawleys (Dan Stevens) morning coat omsydd till Matthews och Marys bröllop. Och det är först när han bär ”rätt” kläder som lord Grantham (Hugh Bonneville) för första gången tilltalar Branson med hans förnamn, Tom.

Det intressanta med Downton och dess kostymer är också serieformatet. Istället för modehistoriska ögonblicksbilder får tittaren en chans att iaktta en modehistorisk utveckling. I takt med att åren går, första världskriget passerar, revolutioner pågår och serien går in i the roraring twenties blir kjolarna och frisyrerna kortare, familjens ekonomi sämre och familjen Crawleys tidigare så starka aristokratiska självförtroende skakas om ordentligt.

I säsong 2 diskuterar familjen dammodets utveckling. Edith menar att de nya kortare frisyrerna inte är särskilt feminina varpå Mary replikerar att hon inte vet hur feminin hon själv är. Isobel (Penelope Wilton) säger att det samtida modet är mycket mer praktiskt om man vill få något ordentligt gjort och inte bara vill ligga på en schäslong. Violet (Maggie Smith) svarar då att hon minsann föredrar schäslongen. Downton Abbey är ett klassiskt brittiskt upstairs-downstairs-drama och klass- och generationskonflikterna duggar tätt. Det uttrycks en hel del genom kostymen men också genom miljö och då bland annat teknologins utveckling. Tittaren får till exempel iaktta elektricitetens frammarsch. I första säsongen berättar lord Grantham att han installerat elektricitet här och var i huset. Dock inte i hushållets kök. Han funderade på det men tänkte ”vad ska det vara bra för”? I början på säsong 3 får vi dock se pigan Daisy (Sophie McShera) kliva in och slå på strömbrytaren till ett nyrenoverat kök. Även telefonen gör sitt genombrott i säsong 1. Det är tack vare den Sybil och Branson lyckas hjälpa husan Gwen (Rose Leslie) att få jobb som sekreterare och klättra en aning på klasstegen. Förste Butlern Carson (Jim Carter,som för övrigt går bananer så fort en söm släppt på någon anställds kläder) tar telefonens entré på högsta allvar. Han övar flitigt på sitt svarande, då teknologins framfart inte får hota husets heder eller rykte. Violet förstår sig inte på telefonen. Efter att ha genomgått ett prövande samtal vänder hon sig till sondottern Edith och levererar en av sina fantastiska one liners; is this an instrument for communication or torture? Inför säsong 3 har Susanna Buxton lämnat till förmån för den före detta assistenten Caroline McCall. McCall har redan uppmärksammats för Marys bröllopsklänning, och enligt ryktet blir det en till innan säsongen är slut – Ediths.

Värt att notera är att Shirley MacLaine medverkar sluter upp under säsong 3 som Coras (Elizabeth McGovern) mycket amerikanska, excentriska och frivola mor. Om det avspeglas i hennes kläder? Bedöm själva.

PS. Dräkter från Downton visas på Hallwylska till och med 6 januari.

PPS. Downton Abbey har framförallt uppmärksammats för dammodet. Det finns en hel del att hämta inom herrmodet här också, men kanske framförallt i andra aktuella tv-serier. Jag återkommer i ämnet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: